با ما تماس بگیرید :  
01342123211 - 42141684

گیلان شناسی - شهر انزلی

بندر اَنزَلی یکی از مهمترین شهرهای گردش پذیر، از مراکز مهم اقتصادی و یکی از قطب‌های ورزشی در ایران است، و بخش مرکزی شهرستان انزلی محسوب می‌شود. این شهر دارای اولین و بزرگترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر است و در استان گیلان واقع شده است

گیلان شناسی _ شهر انزلی

بندر اَنزَلییکی از مهمترین شهرهای گردش پذیر از مراکز مهم اقتصادیو یکی از قطب‌های ورزشی در ایران است،و بخش مرکزی شهرستان انزلی محسوب می‌شود.

این شهر دارای اولین و بزرگترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر (کاسپین) است و در استان گیلان واقع شده است.

شهر انزلی پس از مرکز استان (رشت)، دومین شهر پر جمعیت استان گیلان بوده و یکی از متراکم‌ترین شهرهای ایران از لحاظ تراکم جمعیت محسوب می‌شود.

 از این شهر با نام انزلی بارها در تاریخ یاد شده است و طی قرون متمادی راه مهم ارتباط اقتصادی، تمدن مشرق و مغرب محسوب می‌شده‌است.

انزلی از شهرهای باستانی ایران کهن می‌باشد.

مردم انزلی از تیره کادوسیان، بر اثر روابط خوب با پارسیان و همکاری ایشان با کورش هخامنشی در لشکر کشی‌های وی نام محل خود را از روی سرزمین (انزان)، (انشان پارس) انتخاب کرده و یونانی‌ها نیز به آن (انزلوی) می‌گفتند.

این واژه به زبان پهلوی (انزلگ) و به عربی (انزلج) شده است. خلیج انزلی محلی امن برای پهلو گرفتن کشتی‌های بزرگ تجاری و ماهی گیری بوده است.

این شهر طبق آمار پر باران‌ترین شهر ایران است و در یکی از سروده‌های حسن خوشدل برای تیم ملوان این تیم ملوان شهر باران شناخته شده بود.

 شهر انزلی دارای آب و هوای معتدل مرطوب است و میزان بارندگی آن بسیار بالاست به طوریکه سالانه متوسط ۱۸۹۲ میلی‌متر بارندگی در این شهر گزارش می‌شود، میزان رطوبت نسبی در این منطقه درسال بین ۷۱ تا ۹۷ درصد در نوسان است.

 شهر انزلی در غرب استان گیلان قرار داشته و به واسطه سواحل خزر و تالاب بین‌المللی بندر انزلی از چند جزیره و شبه جزیره تشکیل شده است که به واسطه پل به هم مرتبط هستند.

 نام انزلی به پیشینه تاریخی اش در بیشتر شهرهای اروپایی شناخته شده است و به لحاظ وجود گمرک و ارتباط تجاری از زمان‌های دور نزد تجار ایرانی و خارجی به دروازه اروپا شهرت یافته بود و اهالی این شهر به واسطه بندری بودن، بسیار زودتر از سایر نقاط ایران با دستاوردهای غرب آشنا شدند.


ارسال شده در :20 تیر 1395 - 0:49