با ما تماس بگیرید :  
01342123211 - 42141684

گیلان شناسی - شهرستان آستانه اشرفیه

آستانه اشرفیه در ۳۵ کیلومتری رشت واقع است و فاصلهٔ آن تا شهر لاهیجان ۷ کیلومتر است. همچنین از شمال به بندر کیاشهر و به فاصلهٔ ۱۷ کیلومتری قراردارد.

گیلان شناسی _ شهرستان آستانه اشرفیه

آستانه اشرفیه در ۳۵ کیلومتری رشت واقع است و فاصلهٔ آن تا شهر لاهیجان ۷ کیلومتر است. همچنین از شمال به بندر کیاشهر و به فاصلهٔ ۱۷ کیلومتری قراردارد.

این شهر علاوه بر موقعیت جغرافیایی مناسب خاک بسیار حاصل‌خیزی نسبت به شهرهای مختلفگیلان دارد. به دلیل داشتن رود خانهٔ سفیدرود در دل خود. زیرا این رودخانهٔ با ارزش، آبرفت‌های خوبی را با خود می‌آورد.

به همین دلیل باغ‌های کشاورزی در کنارهٔ سفیدرود در این شهر به وفور دیده می‌شود.

یکی از مزیت‌هایی که رودخانهٔ سفید رود به این شهر می‌دهد، عدم سیلاب در این شهر است.

زیرا باوجود باران‌های فراوانی که در طول زمستان و پاییز می‌بارد؛ سفیدرود آب‌ها را به سمت خود کشیده وبه دریا می‌راند. همچنین در کشور قزاقستان نیز شهری به این نام وجود دارد

۹۰ درصد بادام زمینی کشور در آستانه اشرفیه تولید می‌شود.در حالی که در ایران بادام زمینی فقط به صورت آجیل استفاده می شود در کشورهای پیشرفته از این محصول برای تولید حدود ۲۰۰ محصول آرایشی ، بهداشتی و غذایی استفاده می شود.

مصرف بادام زمینی برای پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی – سرطان و آلزایمر بسیار موثر است.

آرامگاه محمد معین، گردآورنده فرهنگ فارسی معین در این شهر قرار دارد.


از مکان‌های تفریحی آن پارک ساحلی و مناظر زیبای حاشیهٔ رودخانهٔ سفید رود است. دوشنبه بازار و پنچشنبه بازار این شهر مکانی مناسب برای اجتماع مردم و خرید مایحتاج هفته است و از شهرها و روستاهای همجوار در این روز به این مکان می ایند. در گذشته روزهای بازار این شهر فقط پنجشنبه بود اما پس از ورود محمد رضا شاه پهلوی به دستور وی دوشنبه نیز روز بازار این شهر شد.

پل خشتي نياكو نماد هنر معماري و توانمندي گيلانيان

اين پل كه قدمت آن به قرن هشتم هجري بر مي گردد در گذشته بر سر راه رشت به لاهيجان در روستاي نياكو واقع شده بود .

پل خشتي كه در اصطلاح محلّي « خشت پل » گفته مي شود 50 متر طول و 5 متر و 80 سانتيمتر عرض دارد .

در دو طرف پل جان پناهي به عرض 27 سانتي متر و ارتفاع 60 سانتي متر قرار دارد .

سنگ فرش كف پل با 470 سانتي متر قطر استحكام بسيار زيادي دارد به طوري كه پس از سالها عبور انسانها و وسايل نقليه قديمي و جديد هنوز پا بر جاست . بلندي طاق اصلي پل خشتي نياكو تا سطح آب 6 متر است كه 2 طاق كوچكتر در دو طرف اين دهانه استحكام پل را بيشتر مي كند .

اين پل كه در فهرست آثار ملّي ايران ثبت شده است پس از ساخته شدن جاده ارتباطي جديد رشت به لاهيجان از مسير اصلي خارج شده است و هم اكنون در داخل روستاي نياكو از توابع شهرستان آستانه اشرفيه مورد استفاده مردم اين روستا قرار مي گيرد .

با توجه به اهميت ميراث فرهنگي به نظر مي رسد بايد براي حفظ اين اثر معماري از خطر تخريب ، تلاشهاي بيشتري صورت بگيرد


ارسال شده در :20 تیر 1395 - 0:3